Dag spoorliefhebbers,

Mijn naam is Harm-Jan Wolters. Mijn vader, Lejo Wolters, en ik, zijn samen de modelspoor handel ‘de Spoorneus’ begonnen. Als jonge jongen ben ik al vroeg in aanraking gekomen met allerlei vormen van transport zoals, boten, vrachtauto’s, bussen en treinen. Hierdoor is ook de liefde onstaan voor transport en techniek en zeker het laatste bracht mij vooral bij de wereld van de spoorwegen, waar een prachtige mix te vinden is van transport en techniek. Zeker het stuk techniek, waarbij de stalen monsters honderden tonnen aan gewicht verplaatsten door de tractie van de elektro- en/of dieselmotoren spraken mij zeer aan. Het was dus ook niet zo verwondelijk dat ik een technische opleiding koos met als richting elektrotechniek. Tijdens mijn opleidingen heb ik de kans gekregen om te mogen werken bij het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het onderhouden van het rollend materiaal van de NS ‘NedTrain’. In deze periode heeft de liefde voor het spoor zich echt ontwikkeld. Ik kwam in aanraking met de diverse soorten materieel waar allerlei vormen van techniek zijn toegepast. Want niet alleen op gebied van vracht,- en personenvervoer, maar ook op het gebied techiek is dit een walhalla voor de technicus. Toen ik mijn lerarenopleiding  begon kreeg ik wederom de kans om de bedrijfstage te lopen bij de NS. Ditmaal bij de afdeling opleidingen waar ik als project had, het schrijven van een opleiding voor storingsmonteurs voor het materiaal SM’90. Ook hier zat ik midding in de wereld van de spoorwegen. Dit maal vanuit een plek waar de spoorwegen vooral theoretisch wordt benaderd. Maar ook hier heb ik inzichten gekregen in allerlei soorten materiaal en vooral in de SM’90. Deze trein was een proefserie van de NS om allerlei nieuwe technieken te proberen en zo een vervanger te ontwikkelen voor de Mat’64 (Plan V of standaard stoptrein). Inmiddels heb ik een baan in het onderwijs en ben docent  bij het Middelbaar Beroeps Onderwijs op de afdeling elektrotechniek. Ondanks het onderwijs is de liefde voor treinen nooit verloren gegaan en gebruik ik de kennis en technieken van het spoor nog regelmatig om de leerlingen te enthousiasmeren. Zelf ben ik een groot liefhebber van het modelspoor. Je kunt zo je eigen wereld creëren met de modellen op schaal, zo technisch en zo groot je maar wilt. Vooral de schaal H0 vind ik prachtig. Vooral omdat hier zelf de kleine technische details van treinen, zoals remcilinders en stroomretourkabels nog goed te zien zijn. Verder heeft modelspoor natuurlijk allerlei uitdagingen op elektrotechnisch gebied zodat het vanuit mijn vak ook erg aantrekkelijk is om er mee bezig te zijn. Verder zou ik graag veel mensen entousiast willen maken voor deze prachtige veelzijdige en technische hobby, zodat je op schaal de vakman of vrouw in jezelf ondekt.
Wie zijn wij
Om aan de Spoorneus een persoonlijk tintje te geven, hierbij een introductie.

Mijn naam is: Lejo Wolters, geboren in 1950. Als kind had ik al een grote interesse in het transport. Alles wat hier op dit gebied mee te maken had, treinen-schepen-vliegtuigen- en wegtransport trok mijn aandacht.
Geboren naast een van de drukste spoorwegknooppunten van Nederland, het knooppunt SPA,Snippeling Aansluiting, splitsing Deventer-Zutphen, Deventer-Hengelo en kruising spoorbrug over het Overijsselkanaal. Deventer-Raalte ging in die tijd per schip.
Tijdens mijn vakanties, die ik doorbracht bij mijn oom Henny, kreeg ik omdat hij bij Fokker Aircraft Schiphol werkte, veel informatie over vliegtuigen mee.

Mijn eerste modeltrein kreeg ik als 10 jarige jongen van neef Jan de Zeeuw, dat dit gevolgen had blijkt wel uit het feit, dat deze voorliefde nooit uit mijn leven is verdwenen.

Als 18 jarige ben ik begonnen in het transport bij de Fa.Vosmeyer in Deventer. Toen ik 21 was ben ik verder gegaan als touringcarchauffeur bij OAD, dat heb ik 20 jaar met veel plezier gedaan.
Tijdens de busreizen bezocht ik in de vrije uurtjes, vele spoorstations. Care du Nord in Parijs, station Venetië, bij station Luzern (ch) was ik getuige van de brand.
De metro van Moskou en Leningrad hebben grote indruk op mij gemaakt. Daar ik altijd onderweg was stond mijn interesse voor de modelbaan op een laag pitje.
Maar sinds 2000 kreeg ik een geregelder leven, de liefde voor treinen kwam weer naar boven.
Dit kwam ook mede, dankzij mijn zoon Harm Jan, die nog fanatieker is dan zijn vader.
Harm Jan liep stage het NS depot Zwolle, hij kwam met verhalen over het NS materiaal. Ook was hij modellen van Duitse E Locs aan het verzamelen, hij bezocht vele beurzen.
Nadat ik een aantal keren met mijn zoon mee was geweest naar beurzen, werd het idee geboren om zelf iets op te starten, uitsluitend met NS materiaal.
Toen dit idee vaste vormen aan ging nemen, werd er gezocht naar een naam. Spoorneus had onze voorkeur, genoemd naar de neus van de bekende Hondekop van de NS.
Nu staan wij samen op beurzen in o.a. Houten,Joure,Groningen,Drachten en evt andere plaatsen. Wij verkopen 2e hands-en mogelijk nieuw materiaal.

Wij kopen complete banen in, maken deze schoon en indien nodig, repareren wij deze ook.
Bij ons kan ook geruild worden.
Met veel plezier hopen wij ons enthousiasme over te brengen op onze clientèle en collegee.

Tot ziens op de beurs(zen)!!!
Start.
Over ons.
Modellen.
Prijzen.
Beurzen.
Links.
Contact.